فن

مي حلمي تهاجم ياسمين الخطيب “عيشي عيشة أهلك”

مي حلمي تهاجم ياسمين الخطيب “عيشي عيشة أهلك”

 

 

كتبت : مريم فرنسيس جرجس

هجوم حاد من الإعلامية مي حلمي على ياسمين خطيب بعد أن أنتقدت ياسمين الخطيب الإعلامية ياسمين عز عن ما قالته في برنامج “كلام الناس” على قناة MBC مصر .


بدأت الإنتقادات على الإعلامية ياسمين عز منذ أن نصحت المرأة المصرية قائلة أعطي زوجك القطعة الأكبر من الدجاج ، أتركيه يمشي على السجاد بالحذاء و أهمية خضوع و طاعة المرأة لزوجة .

لترد عليها ياسمين خطيب قائلة: “ولو مصرة يعني تعملى خبيرة في العلاقات الاجتماعية ، و تنصحي الزوجات ، أنصحيهم يتفهموا الظروف ، يخفضوا النفقات ، مش يكمروا لرجالتهم نص الفرخة..إيه إل يع ده “.

و يبدو أنا مي حلمي لم يرضيها هذا التعليق ربما لأنها توافق رأي ياسمين عز أم هي ضد ياسمين خطيب أم ضد نصيرة المرأة فى هذه الإيام ؟

 

حيث أنتقدتها أنتقاد حاد عبر حسابها الشخصي فيسبوك قائلة :” ماعنديش ادني شك غير الي تقول كده علي زميلتها واحده منفسـنه عليها مش اكتر ما البرامج كتير والهبد كتير اقلبي يا حببتي واتفرجي علي رضوي الشربيني مدام ياسمين مش عجباكي ولا ياسمين عز وجعاكم ؟ “.

 

و تابعت :” ماتتفرجو على بقيت البرامج ازاي تحـاربي ست زيك ولا عشان انتي قاعده وهي بتشتغل؟ فالهريه والنكته شغاله عليها ، هي حره في رايها يدوس على السجاده يـدوس على وشـها هي حره وكل واحده حره تعامل جوزها ازاي ولو بتنصحهم يبقوا كويسين مع اجوازتهم دي حاجه حلوه مش وحشه “.

و أكملت :”انا عن نفسي بحب ياسمين وليه نكسر في واحده نجحت انـضـفـوا بقي وخليكي منك ليها في نفسك اعرفوا انجحوا الاول وابقو اتكلموا علي غيركم “.

و علقت على طريقة كلامها قائلة :”وايه الطريقه دي بتاعت يع وبلدي ايه ياختي عيشي عيشه اهلك ، واحترمي زميلتك ما اجـرمتش ولا لازم تطلع تقول ادي جـوزك بالشبشب عشان تتبسطي اه اسفه اصلها مسمعه فمزعله الفشله ، هتقولولي ناجحه في ايه ؟ اه ناجحه وبتتفرجو عليها ومدام بتتفرجو عليها وبتجيبو سيرتها تبقي ناجحه واما تتكلم عليها واحده بتحكها في المذيعات ومش عارفه تبقي ياسمين نجحت “.

و ختمت حديثها: “وريحي يا بتاعت ال يع وريحي يا منفسنه منك ليها يمكن لو خلتيه يمشي علي السجاده ماكنش طفش قصدي ماكنوش طفشوا والكلام ليا كمان “.

اظهر المزيد

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى