فن

تألق مستمر في الفن وقصة زواجه من النظرة الأولى… عيد ميلاد أشرف زكي

 

كتبت : مادونا عادل عدلي

 

نجم تألق بين الكثير وعرف بتغيير جلده في عالم الفن حيث أنه ابدع في شخصية الصعيدي الذي طمع في ورث أبناء شقيقه في مسلسل خطوط حمراء وابدع في شخصية مدير الحسابات الذي لم يوافق على الخطا ويقرر أن يرجع الحق لاصحابه في فيلمه أحلام عمرنا

 

 

أشرف زكي من موالىد يوم 29 ديسمبر 1960 في القاهره كان نقيب المهن التمثيلية و إستقال منها فى احداث ثورة 25 يناير بعدما إرتباط إسمه بتسيير الفنانين في مظاهرة مؤيدة للرئيس السابق محمد حسني مبارك وشقيقته الفنانة ماجدة زكي 

 

 

تعيين بعد ذلك كرئيس لجهاز السينما في فبراير 2011 خلف لـ ممدوح الليثى استقال بعد أيام بسبب مظاهرات العاملين في جهاز السينما اللى بتطالب برحيله في 2015 وعاد نقيب المهن التمثيلية بالإنتخاب.

وكانت قد تحدثت النجمة روجينا عن زوجها النجم أشرف زكي في إحدى البرامج التلفيزيونية وقالت : أشرف إجتماعي وبيحب الخير للجميع ويحاول دائما أن يساعد غيره وأنا فخورة بكونه زوجي

 

ومن تصريحات الفنان أشرف زكي

قال أشرف زكي خلال لقائه ببرنامج «عرب وود»: «مكاتب الكاستينج بتعمل نقابة موازية عايزة تلغى النقابة الأم، على حساب أعضاء النقابة وأصحاب المهنة الحقيقيين من أجل التربح».

 

 

وأضاف: «مش عايز أقول الجميع، ولكن بعض مكاتب الكاستينج بتعمل نقابة موازية، وأنا لن أسكت على ذلك، واجتمعت بالجمعية القومية ودي حقوقنا ومش هنسيبها».

 

وكانت قررت نقابة المهن التمثيلية برئاسة الدكتور أشرف زكي، وقف التعامل مع 3 مكاتب «كاستينج»، وذلك بسبب مخالفاتهم قانون النقابة من حيث تشغيل عدد كبير من الممثلين الشباب دون الحصول على تصاريح عمل من النقابة.

 

 

وجاء قرار نقابة تلمهن التمثيلية بوقف التعامل مع أحمد تمام وخالد صفوت وأحمد إسماعيل وذلك لمخالفتهم قانون النقابة رقم 35 لصنة 1978.

 

 

وتحدثت روجينا عن زواجها من أشرف زكي وقالت 

 

كنت داخلة أقدم في معهد الفنون المسرحية، أنا وأمى، وأشرف زكى كان قاعد في البرجولة هو وأحمد شفيق، وسمعته بيقول لشفيق، شايف البنت دى أنا هتجوزها، وأنا أصلا ما أعرفوش، وبعدين دخلت المعهد ونجحت في التصفية الأولى والتانية وطلعت الأولى وكنت مستغربة جداً لأنى كنت البنت الوحيدة اللى ثانوية عامة”.

 

وأكدت روجينا في ندوة خاصه : “بعد كدا قابلته فى المعهد، فهو كان معيد عليا لدكتور سعد اردش، والحقيقة مكنتش متخيلة إنه معيد، كنت فاكراه طالب لأن علاقته بالطلبة كانت غريبة بيهزر معاهم، فكنت بتعامل معاه على أساس إنه طالب، لحد ما الزملاء قالولى إنتى بتتعاملى معاه إزاى دا المعيد بتاعنا”.

وتابعت روجينا: “بدأ أشرف زكى بعد ذلك في تنفيذ مخططاته بالإيقاع بى في حبه، حيث طلب منى أنه عاوزنى في مسرحية، وطلبت الورق، وبقى كل شوية يقولى عاوز أتكلم معاكى في المسرحية، لحد ما أنا قلت له أنت كل شوية هتوقفنى على باب المسرح وتتكلم معايا واتخانق معايا خناقة كبيرة، وقالى إنتى إزاى تتكلمى معايا كدا، وبعد كد بقينا نشوف بعض نلف وشنا من بعض”.

واستكملت لحد ما شلت محاضرة عن الدكتور سعد أردش وهو كان مع الطلبة اللى عنده محاضرة يكلموه، قالولى أكلم أشرف، وشافنى واقفة بعيد فجالى وقالى فيه إيه فحكيت له إن دكتور سعد أردش عاوز يحرمنى علشان غايبة محاضرة، فقتالى متقلقيش أنا هشيلهالك، ولفيت إنه مش بيرسم عليا وإنه لطيف أهو، وبدأ يبقى الموضوع فيه لطف بينى وبينه”.

وإختتمت روجينا: “في يوم لقيته جايبلى ميدالية على شكل قلب بلاستيك مش دهب، فقالى أنا جايبلك دى هدية فرديت عليه وأنا أما أروح البيت أقول لأمى انت جبتهالى ليه! فاستغرب فانا واحدة قروية جاية من فقوس من الشرقية وكل دراستى كانت في مدارس بنات بيس

ومن الواضح إن دا عجبه، ووقتها كان بيعمل المسرحية اللى أنا رفضت أعملها وعزمنا كلنا نتفرج وجالى في نص العرض وقالى أنا بعد العرض عاوز أتكلم معاكى، وبعد العرض طلعت أجرى ومشيت لقبيته جاى ورايا وبيقولى أنا طالع أعمل عمرة وهعمل استخارة علشان هاجى اتجوزك فاندهشت، وقلت أنا مش عاوز اتجوز دلوقتى لقيته مصمم وقد كان واتجوزنا”.

 

اظهر المزيد

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى